Švajčiari vyrábajú hodinky, holanďania pestujú tulipány, taliani majú pizzu, američania kreslia komiksy. A briti? Briti kreslia komiksy tiež,a ešte aké! Ak patríte ku skupine konzervatívnejšie naladených čitateľov a obrázkový žáner sa Vám nezdá dostatočne dôstojný, tak by ste komiks ku Veľkej británií asi nepriradili. Ako sme už ale mnohokrát povedali, komiks veru nehodno podceňovať. Naozaj nie je vždy len o svalnatých superhrdinoch vo farebných trikotoch. Práve britské komiksy patria k tým ponurejším, s filozofickou rovinou a rozhodne čitateľa neučičíkajú, že svet bude jedného dňa krásne a mierumilovné miesto. Vysokú kvalitu a umeleckú hodnotu britského vytvára, okrem vynikajúcich námetov a textov, predovšetkým vizuálna zložka.
Jedným z vynikajúcich kresličov, ktorého vizuálne spracovanie rozhodne posunulo komiks zas o dimanziu inam, je David Lloyd. Ak to meno poznáte, pravdepodobne ste už v rukách držali V ako Vendetta alebo Night Raven.
Raven patril k jedným z pôvodných postáv UK Marvelu v 80. rokoch a pomerne rýchlo nabral na popularite. Hlavný hrdina, ktorý je vysoko odolný no zároveň neuveriteľne zraniteľný a naveky trpiaci vo večnej bolesti je čitateľsky určite celkom lákavé sústo. Raven bol lákavým sústom aj pre kresliča. Opäť ponuré obrazy, plné neistoty a londýnskej hmlovej atmosféry. Napriek tomu, že si komiks získal fanúšikov veľmi rýchlo vedie Marvelu s dielom nebolo tak úplne spokojné.
Stan Lee, ktorý držal ochrannú ruku aj nad pobočkou britského Marvelu nebol spočiatku tvorbou Lloyda nadchnutý. Jeho kresby sa mu zdali príliš „hranaté“. Nie je to práve ideálne, keď vašu prácu nemá šéf v láske, ale nemusí to byť ani koniec sveta. Rozhodne to nie je taký veľký problém, keď prejdete k inému vydavateľovi a s vašou prácou je spokojný kolega. A najmä ak je tým kolegom niekto ako Alan Moore . Človek považovaný za jedného z najlepších komiksových autorov. Moorovy Llyodova hranatosť neprekážala. To bolo to podstatné, aby sa David dostal k jednej zo svojich najväčších profesných možností – k V ako Vendetta.
Dvojica Lloyd – Moore sa poznala s predošlej krátkej spolupráci na britskej kultovej sérií Doctor Who. Moore bol s výtvarnou zložkou spokojný už vtedy. A tak, keď vydavateľ zavelil, že budú pracovať opäť spolu, ani jeden z nich sa nebránil. Lyod sa už druhý raz podieľal na vytvorení hrdinu, ktorý si so sebou nesie celoživotný handicap a nemalú zlosť k okoliu. Spisovateľsky zaujímavá téma a výtvarne ešte viac. Pustil sa do prvých návrhov a po odovzdaní boli obe strany so základným náčrtom spokojné. Bol to práve Lloyd, kto prišiel s návrhom zaodieť V do masky Guya Fawkesa. A Moore sa tejto myšlienke vonkoncom nebránil. A zásadné výhrady nemal ani k ďalším návrhom kresliča.
Hoci to bude znieť značne nekomiksovo, ale Moore dostal od kolegu návrhy, aby sa vyhol „mysliacim“ bublinám a zvukovým efektom. Pôvodný návrh Vendetty bol zhotovený v čierno – bielom prevedení a objavil sa vo Warriore, britskej antológií určenej komiksom. Počas vychádzania vo Warrior sa stal V ako Vendetta natoľko populárnym kúskom, že si vyslúžila svoje vlastné vydanie. S vlastným vydaním prišiel aj farebný dizajn. A to už Llyodova duša mohla spokojne zaplesať. Od začiatku totiž pomýšľal na farebné vydanie, no kvôli finančným problémom vydavateľstva mohol na farby ozaj len pomýšľať. Americké DC comics, ktoré dielko prebrali však našli v rozpočte dostatok na farebné vydanie. Čo viac už kreslič môže chcieť?
Kreslič nie som, takže to tak presne neviem. Ale to čo je isté je, že Lloyd patril určite k tým šťastnejším kresličom. Mal pri sebe výborného autora, ktorý je komiksovým bohom – a to je predsa pre komiks tá najlepšia kombinácia, šikovný kreslič a geniálny spisovateľ. Alebo nie?!
Zaujímavé linky:
Svet stvorený fixkami: V ako Vendetta – kúsok britského chladu
Svet stvorený fixkami: Iron Man – spočiatku ako boj ideológií