Prezradenie pointy vopred umocňuje zážitok z čítania, zistili vedci

Autor článku: Juraj Šlesar
Článok vyšiel: 25. augusta 2011
Zdieľať článok:

Vedci konečne potvrdili to, čo sme my, nadšení čitatelia detektívok, vedeli už dávno! Najnovšia štúdia fakulty psychológie univerzity v San Diegu dokázala, že priemerný čitateľ si užije príbeh oveľa viac, ak už vopred pozná jeho pointu. Nastáva tak koniec nesúhlasnému krúteniu hlavy všetkých, ktorí odsudzovali nenápadné nakúkanie na posledné stránky románu! Žiadne pokazenie príbehu sa nekoná! V skutočnosti nás k tomu núti naša podvedomá snaha užiť si príbeh ešte viac! 🙂

Príbehy s vopred známou pointou si užijeme viac

Štúdia, za ktorou stojí Nicholas Christenfeld a Jonathan Leavitt z univerzity v San Diegu, bola opísaná vo vedeckom časopise Psychologická veda. Výskum prebiehal tak, že 12 krátkych príbehov od autorov, ako Agatha Christie, Roald Dahl a John Updike boli rozdané čitateľom. Niektoré vo svojej originálnej podobe a niektoré upravené tak, aby čitatelia už na od začiatku vedeli pointu príbehu. Každý príbeh čítalo minimálne 30 ľudí. A výsledok? Príbehy si oveľa viac užili čitatelia, ktorí vedeli pointu vopred.

Ako konštatuje samotná štúdia: „Subjekty výrazne preferovali verzie s prezradenou pointou (…) To isté sa týkalo aj kriminálnych príbehov. Čitateľom rozhodne nevadilo, keď vedeli vopred, že Poirot odhalí obeť pokusu o vraždu ako skutočného páchateľa. V skutočnosti im to dokonca pomohlo užiť si príbeh ešte viac.“

Toto je niečo, čo dobre poznajú všetci pravidelní čitatelia detektívok a iných napínavých príbehov. Veď už asi každý z nás sa niekedy neovládol a rýchlo prebehol očami posledných pár stránok. Alebo rýchlo prelistoval pár kapitol dopredu, aby sa uistil, že to hlavný hrdina prežije. Až teraz však máme dôkaz, že tým príbehu vlastne pomáha a dokážeme si ho viac užiť.

Dôležitým sa stáva samotný príbeh

Prečo je to tak, sa môžu vedci len dohadovať. Predpokladajú, že je „jednoduchšie“ čítať príbeh, ktorého pointu už čitateľ vopred pozná. „Je možné,“ hovorí Leavitt, „že akonáhle vieme, ako sa bude príbeh vyvíjať, je čítanie kognitívne jednoduchšie – ľahšie spracovávame informácie – a môžeme sa zamerať na hlbšie porozumenie príbehu.“

Samozrejme to neznamená, že by pointa v príbehu nebola dôležitá. Čitateľ dokáže určite oceniť dobrú pointu aj v prípade, že ju pozná vopred. Zároveň to však dokazuje, že odďaľovanie jej prezradenia je zbytočné a sem tam dokonca kontraproduktívne. Lekcia, ktorú by si mali pamätať mnohí autori (nielen) detektívok. 🙂 A čo vy? Máte radšej knihy, kde poznáte pointu vopred, alebo nie?

Zdieľať článok:
O autorovi
Juraj Šlesar

Zaujímajú ťa novinky z knižného sveta? Prihlás sa na odber nášho newslettra.