Čítanie je opäť v móde! Aspoň by sa tak mohlo zdať vzhľadom na množstvo aktivít, ktoré sa na jeho podporu v poslednom čase organizujú. Väčšina z nich síce na Západ od nás, ale napriek tomu je to určite chvályhodné. Najnovšia aktivita však predsa len vzbudila rozpačité reakcie. Populárna sieť reštaurácii rýchleho občerstvenia McDonald‚s vyhlásila, že v Británii rozdá deväť miliónov detských kníh, ktoré bude prikladať k svojmu slávnemu detskému menu Happy Meal.
Proti alarmujúcim číslam detských čitateľov v Británii už bojuje aj McDonald‚s
Knihy pre deti to v Británii nemajú ľahké. Podľa najnovších výskumov vlastní knihu len každé tretie dieťa a oveľa viac ich zaujíma návšteva miestnej pobočky McDonald’s, do ktorej pravidelne zavíta osem z desiatich rodín s deťmi. Sieť, ktorá sa v modernej dobe stala synonymom nezdravého stravovania a zlých stravovacích návykov, sa však rozhodla podporiť aktivitu, akú v jej prípade nikto nečakal. V spolupráci s vydavateľstvom Harper Collins rozdá deväť miliónov detských kníh, ktoré bude prikladať ku každému predanému Happy Meal-u.
Jej vyvoleným autorom je populárny spisovateľ Michael Morpurgo, ktorý patrí na britských ostrovoch medzi literárne celebrity. K detskému menu sa budú pridávať jeho knihy o farme Mudpuddle a v prípade, že by niektoré dieťa náhodou túžilo len po knihe a striktne odmietalo malý hamburger a zopár hranoliek, potom si môže knihu zakúpiť za zvýhodnenú cenu priamo v reštaurácii. Aktivitu podporuje aj Národný literárny trust, ktorý vyjadril plnú podporu McDonaldu.
Kombinácia kniha a hamburger asi nie je ideálna
Iniciatíva sa však stretáva aj s negatívnymi reakciami. Niet divu. McDonald‚s využíva a dlhodobo uplatňuje jednu z najcynickejších marketingových stratégií, ktorej cieľom je získať zákazníkov v tak mladom veku, ako je to len možné. Od detského menu Happy Meal, ku ktorému dáva hračku zdarma, cez organizovanie detských narodeninových osláv, až po svojho maskota – klauna Ronalda. Jednoducho orientácia McDonaldu na detského zákazníka je neprehliadnuteľná a vzhľadom na jeho ponuku by mala byť pre rodičov aj alarmujúca.
Aj preto sa dá k iniciatíve postaviť dvomi spôsobmi – buď uznáme, že deti by do McDonald‚s prišli a „kúpili si“ detské menu tak či tak a kniha je len príjemným bonusom, ktorý ich môže priviesť k čítaniu. Alebo to môžeme brať ako snahu McDonald‚s opäť zapôsobiť na detskú psychiku a naučiť ich, že navštevovať reštaurácie so zlatým M sa oplatí. Tak či tak je veľmi otázne, či by sa čítanie a knihy mali v detských mysliach spájať práve s reštauráciami rýchleho občerstvenia…
Aktualizácia (19. január 2012): Pozitívne ohlasy pravdepodobne prevážili tie negatívne, takže s podobnou iniciatívou sa stretneme aj na Slovensku. Podľa vyjadrenia hovorkyne reťazca Drahomíry Jirákovej pre denník SME, sa rovnaká kampaň spustí aj na Slovensku. Počet kníh, ktoré budú rozdané zatiaľ nie je bližšie špecifikovaný, ale malo by sa jednať o knihy zo série Úžasná planéta. Celá kampaň sa spustí v októbri a prebiehať bude aj v susednej Českej republike.
Zdroj: internet / denník SME