Opantaní silou

Autor článku: Michal Meško
Článok vyšiel: 23. februára 2015
Zdieľať článok:

Prednedávnom sme sa na Facebooku spolu so stovkami Trnavčanov radovali z dobrej správy: po dlhých rokoch čakania konečne zavíta Martinus.sk aj do slovenského „malého Ríma”, kde sme sa chystali otvoriť malý raj plný kníh i skvelej kávy z kaviarne Foxford. Naše už siedme kníhkupectvo malo vyrásť v obchodnom centre City Arena, ktoré plánujú otvoriť v Trnave spolu s vynoveným futbalovým štadiónom v auguste. Rokovania s developerom, ktoré trvali od roku 2012, sme spoločne zavŕšili podpisom zmluvy v januári 2014 a začali sme sa chystať na realizáciu a otvorenie…

V piatok nám však prišlo jednostranné odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na priestory v tomto obchodnom centre. V liste sa píše, že v našom plánovanom priestore údajne nastali projektové zmeny, kvôli ktorým v ňom naše kníhkupectvo nebude môcť byť. A vzhľadom na aktuálny stav predprenajatosti nám nedokážu ponúknuť žiadny alternatívny priestor v obchodnom centre.

Znamená to, že v najväčšom nákupnom centre v Trnave nebude kníhkupectvo? Nuž…

Do hry vstupuje niekto iný

Martinus.sk TrnavaZačiatkom leta 2014 sa ku nám dostala informácia, že máme dobrovoľne odstúpiť od našej zmluvy s City Arenou, pretože tam chce ísť Panta Rhei. Okamžite som sa stretol s pánom Lacom Bödökom, jej zakladateľom a (dnes už iba spolu)majiteľom, ktorý mi ich záujem a snahu dostať sa do City Areny potvrdil. Slušne som sa mu snažil vysvetliť, že je neskoro, pretože s obchodným centrom už máme podpísanú zmluvu my, dve kníhkupectvá v ňom nedávajú veľký zmysel a tak nerozumiem, o čo sa Panta Rhei usiluje.

Mám však dojem, že pre Panta Rhei nikdy nie je neskoro. A že žiadna hranica nie je taká, aby sa nedala prekročiť. Od nášho prvého stretnutia s pánom Bödökom sme priebežne dostávali signály, že Panta Rhei urobí všetko preto, aby nás z City Areny vytlačili a otvorili tam vlastné kníhkupectvo. Pár mesiacov bolo ticho, na jeseň sme už nadobudli pocit, že Panta Rhei možno predsa len ustúpilo v záujme korektného fungovania na trhu. Keď som však tému City Arena Trnava pánovi Bödökovi v novembri 2014 nadhodil, priznal, že oni to ešte nevzdali. Skôr naopak. Netuším, aké veci a dohody sa udiali na pozadí medzi majiteľmi či investormi City Areny a Panta Rhei, môžem sa len domnievať (a nechám na vašom posúdení), že už vtedy s developerom pracovali na pláne, ktorý vyvrcholil minulotýždňovým odstúpením od zmluvy a ktorým sa snažia docieliť, aby do City Areny nešiel Martinus, ale aby priestor uvoľnili pre protekčného hráča.

Prednedávnom som preto inicioval osobné stretnutie s pánom Ing. Arch. Adamcom, šéfom projektu City Arena. Ďalším signálom, že niečo asi naozaj nie je v poriadku totiž bolo, že už niekoľko mesiacov meškali s dodaním podkladov k našej nájomnej jednotke (bez ktorých sa nedajú začať projekčné práce) a nereagovali na naše e-mailové ani písomné výzvy. Na moju priamu otázku, či sa chystajú vypovedať nám zmluvu alebo dostať tam Panta Rhei mi pán Adamec odpovedal, že „nič sa nemení, stále máme spolu platnú zmluvu”. (Štyri týždne na to nám prišlo odstúpenie od zmluvy, podpísané tým istým pánom Adamcom.) Zároveň potvrdil, že chce vybudovať najlepšie možné obchodné centrum. (K tomu musí pochopiteľne mať aj tých najlepších obchodníkov. Beriem.)

Martinus má dnes 6 kamenných kníhkupectiev po celej republike a jedno internetové, a robí polovicu obratu, aký robí Panta Rhei so svojimi 37 prevádzkami a e-shopom. Martinus je firma s 25 ročnou tradíciou a je jedným z najdôležitejších partnerov prakticky pre všetkých vydavateľov. Martinus dnes prevádzkuje pravdepodobne najväčšie kamenné kníhkupectvo na Slovensku, na Obchodnej v Bratislave. Martinus je aktuálnym držiteľom titulu MasterCard Obchodník roka, nielen v kategórii kníh, kde v celoslovenskom prieskume predbehol aj všetky ostatné kníhkupectvá, ale aj ako absolútny víťaz spomedzi všetkých kategórií.

Ak teda developer naozaj chce v centre najlepších možných nájomníkov, Martinus by podľa všetkého nebol krokom vedľa.

 

Svet podľa Panta Rhei

„Michal, taký je svet,” vysvetľoval mi pán Peter Kočalka, CEO Panta Rhei, na jednom z viacerých stretnutí, kde som sa ho pýtal, čo do pekla to robia. „Je to biznis,” sekundoval pán Bödök. Človek, s ktorým sa poznáme hádam 8 rokov a vždy som náš vzťah považoval za príklad toho, ako by podľa mňa mali v biznise ľudia fungovať – silní konkurenti, ktorí sa neboja navzájom sa doberať, hecovať, predbiehať, snažiť sa byť lepší ako ten druhý, ale zároveň vedieť tomu druhému bez problémov do očí uznať, v čom je lepší, priznať si porážku v bitke a ísť ďalej, konať s rešpektom a najmä férovo. Aktuálna situácia v Trnave a konanie z pozície sily však naznačujú niečo o skutočných hodnotách, cieľoch a motivácii človeka, i tom, čo všetko je pre splnenie svojich „snov” schopný urobiť a aké metódy nemá problém vedome nasadiť.

Je jednoduché skrývať sa za formulku, že taký je biznis, taký je svet. Svet aj biznis však tvoria ľudia, páni. Laco, Peter a ktokoľvek ďalší v pozadí – finálne rozhodnutie o prekročení tejto hranice slušnosti a férového konkurenčného boja ste urobili vy.

Panta Rhei je dnes najväčšia sieť kníhkupectiev na Slovensku. V auguste 2012 do nej 40% podielom vstúpilo J&T, keď im hrozil konkurz zo strany niekoľkých dodávateľov pre dlhodobé neplatenie faktúr za predané knihy. Vyzerá to, akoby im ani to neubralo na chuti pokúsiť sa získať celý knižný trh a vytlačiť všetkých ostatných konkurentov. Modely v Exceloch isto vyzerajú výborne.

 

Ako ďalej, knihy na Slovensku?

Považujeme za obrovský dar, že práve potravou pre dušu si môžeme zarábať aj na potravu pre telo. V knihách sa dajú nájsť mnohé príbehy: krásne, poučné, vznešené, inšpirujúce. No určite aj také, ako sa dejú práve teraz, o podvodoch, klamstvách, zákernosti, nenažranosti. Na knihách je úžasné, že reflektujú svet okolo nás. Ale tie najlepšie sa snažia aj o niečo viac: posúvať nás dopredu, robiť z nás lepších ľudí, vytvárať lepšiu spoločnosť.

Možno sa nám len rozchádza „čitateľský vkus”, ale tento hráč na knižnom trhu vyznieva ešte hrozivejšie v kontexte ďalších vecí, ktoré robí alebo sa chystá robiť. (Vydavatelia by vedeli rozprávať – a verím, že začnú.) Martinus do Trnavy nakoniec príde – zabojujeme o náš pôvodný plán a ak sa nepodarí, nájdeme iné riešenie, ako vám prinášať tie najlepšie knihy a služby. Budeme k tomu možno potrebovať aj vašu pomoc, ale už teraz sa ku vám veľmi tešíme!

Oveľa viac sa však obávame o celý knižný trh – a nielen my, ale hádam všetci malí a strední kníhkupci, distribútori i vydavatelia na Slovensku. Knižný trh nemôže fungovať v rukách jedného hráča, ktorý chce ovládať všetko od vydávania kníh, cez ich distribúciu až po ich predaj a diktovať si pri tom neprimerané podmienky. Je to nebezpečné pre autorov, vydavateľov, kníhkupcov, čitateľov i pre samotné knihy. Dnešný, zatiaľ tretinový podiel jedného hráča na trhu je veľa, ale nie neprekonateľne veľa. Zdá sa mi však, že žaba je vo vode, voda sa varí a žaba si pomalé stúpanie teploty nevšíma, hoci keby do tej vody skočila teraz, okamžite vyskočí. Preto autori, zaujímajte sa o to, kto vydáva vaše knihy, kde sa predávajú a kde ich podporujete, osobne či nepriamo. Vydavatelia, zaujímajte sa o to, s kým spolupracujete, aké podmienky od vás požaduje, ako platí, ako sa správa k vám i ostatným na trhu a komu svojimi knihami pomáhate rásť. No a najmä čitatelia, zaujímajte sa o to, u koho knihy nakupujete a aký spôsob podnikania podporujete. Pretože o tom, ako bude knižná (aj ľudská) kultúra na Slovensku vyzerať, rozhodujete predovšetkým vy.

 

Michal Meško
CEO Martinus.sk

Zdieľať článok:
O autorovi
Michal Meško

Zaujímajú ťa novinky z knižného sveta? Prihlás sa na odber nášho newslettra.