Najkrajšie obálky slovenských kníh (časť prvá)
O tom, aké príšerné vedia byť obálky kníh, sa už popísalo mnoho. Na Slovensku aj v zahraničí vzniklo zopár rebríčkov, ktoré nám ukázali, ako by sa to naozaj nemalo robiť. Rovnakú, ak nie ešte väčšiu pozornosť, by si však zaslúžili knihy s peknými obálkami, na ktorých si dali autori a vydavateľstvá naozaj záležať. Preto sme vybrali desať kníh a oslovili autorov obálok, aby nám vyrozprávali ich príbeh. Tu je prvých päť, o ktorých kráse sme naozaj presvedčení.
Peter Krištúfek: Dom Hluchého
Obálku Domu hluchého nebolo ľahké presadiť u vydavateľa. Peter Krištúfek sa však svojej predstavy nevzdal, a tak vznikla jedna z najzaujímavejších obálok na našom trhu, pod ktorou je podpísaný Palo Bálik.
„Mal som predstavu odlupujúcej sa omietky, ktorá je ako spomínanie. Niečo si pamätáme a niečo nie. Niekde vidíme pod dve vrstvy, niekde len pod jednu. Chcel som tam mať rozličné vzory valčeka a podobne, ale Palo to posunul do rôznych dobových typov písma, ktoré sú vidieť v hlbších vrstvách,“ hovorí o obálke Krištúfek.
Omietka alebo stena, samozrejme, korešponduje aj s tým, že príbeh je zasadený do konkrétneho „domu hluchého“, do domu rodiny Trnovských, ktorý postupne chátra. Palo Bálik si kvôli obálke aj zacestoval a nafotil rôzne omietky schátraných prázdnych domov.
„Som veľmi rád, že túto obálku sa mi podarilo presadiť aj u môjho britského vydavateľa (anglický preklad Domu hluchého vyjde v priebehu niekoľkých mesiacov vo vydavateľstve Parthian Books). Ten chcel najprv nejakú sépiovú dobovú fotografiu, najlepšie z nášho rodinného albumu, ale keď držal v ruke knihu, rozhodol sa na môj podnet osloviť Bálika, aby pre neho urobil obálku v štýle tej slovenskej,“ dodáva Peter Krištúfek.
Dušan Dušek: Melón sa vždy smeje
Autorom obálky tejto knižky, ktorá patrí medzi finálovú desiatku tohtoročnej ceny Anasoft Litera, je dvorný grafik Vydavateľstva Slovart. Dodo Dobrík použil jednu z fotografií, ktoré doniesol autor. Ako sám hovorí, fotku nakomponoval s písmom, tak aby ladila s pocitom knihy a fotkou, ktorá je momentkou pri mori.
Pán Dušan Dušek hovorí, že sa im s grafikom zdalo, že fotografia a jej farebná kompozícia sú zaujímavé. Prirodzene sa v nej objavujú farby a tvary, ktoré spolu ladia. Rovnako dôležitá je aj letná, prímorská atmosféra.
Aj keď na fotografii nie je vidieť vodu, je z nej cítiť blízkosť mora. Motív vody a mora sa objavuje aj v niektorých poviedkach v knihe – preto chcel autor a grafik, aby obálka vyžarovala pohodovú atmosféru mora, pobrežia a dovolenky. Obálka je krásna a poetická, rovnako ako text, ktorý nájdete pod ňou.
Zuzana Golianová: Ako z cukru
Zuzane Golianovej pri realizácii knihy záležalo predovšetkým na dvoch veciach, na jazykovej korektúre a obálke. Obálka je prvý kontakt s čitateľom, Zuzanine texty naozaj vystihuje.
Zuzana o obálke hovorí: „Oslovila som grafika Waldemara Švábenského, ktorého prácu som poznala a najmä som si bola istá, že sa zladíme, že obaja budeme mať pri rovnakom návrhu pocit, že to je ono. A tak sa aj stalo. Mala som predstavu, aká by obálka mala byť. Pomáhala som si rôznymi slovami, ktoré ju mali pomenovať.
Hľadala som niečo ženské, s hĺbkou aj ľahkosťou, studeným pocitom a pritom láskavou vrúcnosťou, s niečím nedopovedaným, intímnym a ďalekým zároveň. Chcela som, aby obálka korešpondovala s textami, obsahom knihy. Mala som predstavu fotografie s výraznou typografiou. Keď prišiel Waldemar s návrhom, ktorý sa aj stal obálkou knihy, vedela som, že to je „to“. A myslím si to dodnes. „ A myslíme si to aj my.
Kamila Šebestová: Generácia MY
Generácia MY je román mladej autorky o súčasných mladých ľuďoch. Rovnako obálku robila mladá úspešná grafická dizajnérka Michaela Chmeličková, ktorá o spolupráci hovorí: „Túto prácu na knižke mi zhodou okolností posunula kamarátka zo školy, grafická dizajnérka Martina Rozinajová, ktorá robieva knižky častejšie ako ja.
Skontaktovala som sa teda s autorkou knihy, dostala som rukopis a práca sa začala. Bola to pre mňa výzva – je to totiž prvá kniha mladej a veľmi šikovnej autorky Kamily Šebestovej. Hneď po prvej strane ma kniha zaujala. Tak ako aj ona pristupovala k písaniu knihy (inak ako sme na to zvyknutí), aj ja som chcela vytvoriť dizajn knihy, ktorá bude úplne iná ako tie, čo bežne vidíme v kníhkupectvách.
Obálka vznikala až nakoniec. Každé písmeno jej názvu – “Generácia my” je vložené do určitého tvaru a ten reprezentuje vždy niečo z obsahu knihy.“
Na obálke nečakajte výrazné fotky, tvary, farby, osloví vás skôr svojou jednoduchosťou. A to je na nej najkrajšie.
Katarína Kerekesová, Katarína Moláková, Alexandra Salmela: Mimi a Líza
Krásna detská kniha uzrela svetlo sveta. Krásna nielen textom, ale aj ilustráciami a obálkou. Knižka vznikla podľa rovnomenného animovaného seriálu, ktorý vysielala RTVS.
Na návrhu obálky sa podieľali všetci grafici, ktorí boli spoluautormi ilustrácií. Keďže vedeli, že obálka je dôležitá, radili sa s Julom Nagyom z ASILu (Asociácia slovenských ilustrátorov). Pán Nagy tvorcov motivoval aj k tomu, aby dali knihe podnadpis a veľmi spontánne vzniklo „Jedna má oči stále zatvorené a druhá ich má dokorán. Každá pozerá, ale spolu vidia.“ Autorom logotypu „Mimi a Líza“, ktorý je použitý aj na večerníčku a DVD, je Pavol Ďurák.
Katarína Kerekesová hovorí, že ku knihe rovnako ako k seriálu pristupovali ako ku kolektívnemu dielu a stretlo sa tam veľa kreatívnych nápadov.