Pocit nedoceneného génia, to je asi jedna z najnepríjemnejších pocitov, aké umelec môže okúsiť. Nie je azda nič demotívujúcejšie ako pocit, že svoju prácu robíte zbytočne. A ak sa k tomu pridá aj fakt, že pochvalu za odrobenú robotu získa niekto druhý…Hotový hrob akýchkoľvek ambícií. Teda, aspoň väčšina ľudí sa k takejto situácii stavia podobne. Ale sú ľudia, ktorí sa touto nespravodlivosťou nedajú odradiť. Práve naopak, motivuje ich to ešte viac. Jedným z takto konštruktívne zmýšľajúcich umelcov bol aj Jack Kirby. Kreslič, ktorý stal väčšinu svojho života v tieni Stana Lee.
Jack Kirby sa narodil ako Jacob Kurtzberg do rodiny chudobných židovských emigrantov z Austrálie. Kurtzbergovci sa prisťahovali do New Yorku, kde sa rozhodli založiť si rodinu. Otec pracoval ako robotník v továrni a matka bola ženou v domácnosti. Ako mnohí emigranti bol Kurtzberg len jednou z lacných pracovných síl a tak Jacob vyrastal v pofidérnej štvrti, kde si musel doslova vybojovať svoje miesto. Jacob sa veľmi rýchlo priučil pouličným bitkám a ako sám priznáva, po čase si začal bitkársky adrenalín vo veľkom užívať. Mlátenie sa pri kontajneroch nie je práve najušľachtilejšia zábavka, no práve vďaka tomu boli neskôr scény bitiek v komiksoch práve z pera Kirbyho „najšťavnatejšie“ nakreslené.
Ak sa Jacob práve nemlátil, susedia ho často videli vysedávať so skicárom a ceruzkou. Umenie bola druhá vec, pre ktorú sa Jack nadchol. Dieťa chudobných rodičov si však žiadne veľké vzdelanie nemohlo dovoliť a tak vyrastal ako kreslič samouk. Vo veku 14 rokov dostal možnosť nastúpiť na Pratt institute odbor kresba, no vydržal tam necelý týždeň. Dôvod? „Nechcel som sa uviazať nejakému projektu na veky“ . Po fiasku v Brooklyne skúsil mladý talent zamestnanie pri novinách a začal kresliť krátke stripy. V 1936 sa stal členom Lincoln Newspaper Syndicate a pokračoval v kreslení stripov na zákazku. Kreslil a písal pod mnohými pseudonymami, kým prišiel k menu Jacob Kirby. Krátke „komiksíky“ na zákazku neposkytovali Kirbymu vytúžený autorský rozlet, len pravidelnejší príjem. Čo nie je vôbec zlá vec, ale…
Mladý talent nezostal dlho bez povšimnutia, a tak prišla ponuka od Timely Comisc (Marvel) stať sa interným zamestnancom. Ešte u Fox Feuture Syndicate, vydavateľstve kde pracoval chvíľu po odchode z Lincolnu, si ho všimol Joe Simon. Simona zaujala Kirbyho estetika a ponúkol mu možnosť autorskej spolupráce. Po malých projektoch vznikol tandem Simon – Kirby a tak bola ponuka Timely Comics adresovaná obom z dvojice. A tandem samozrejme prijal. Pre Kirbyho to znamenalo stabilné zamestnanie, väčšie umelecké uplatnenie a samozrejme aj vyšší príjem. A čo táto ponuka znamenala pre Timely? No predsa Kapitána Americu. Simon – Kirby vytvorili doslova národného hrdinu. Captain America sa stal kultovým hrdinom. Obraty Timely Comics rýchlo stúpali, ale výplatná páska Simona a Kirbyho sa takou závratnou rýchlosťou nepohybovala. Napriek sľúbeným percentám s predaja, sa dvojici nedostávalo primeraného finančného ohodnotenia. A tak Simon začal v tichosti vyjednávať s National Comisc (DC Comics). Dvojica aj naďalej pokračovala v práci na Captain America, no dohoda s National už bola podpísaná. Zo smiešnych 87 dolárov si polepšili na sumu 500 na mesiac. Celkom rozdiel, nemyslíte?
V čase keď sa Timely dozvedeli o vyjednávaní Kirbyho s konkurenciou boli už práce na Captain America dokončené a tandem mohol pokojne prejsť ku konkurencii. Plat u National bol vynikajúci, no po krátkom čase začal mať Kirby pocit umeleckej stagnácie a nedostatočnej voľnosti. A tak sa rozhodol odísť na voľnú nohu. Zatiaľ čo Kirby kreslil raz pre National, raz pre Atlas Timely Comics, v tom čase vlastne už Marvel prežívali krízu. A tak sa s prosíkom obrátili na Kirbyho. V dvojici so Stanom Lee dostal za úlohu vytrhnúť Marvel z biedy. A tak aj urobil. V spolupráci s Leem vytvorili koncept Fantastic Four. Tím hrdinov, ktorý nielenže v pravidelných intervaloch zachraňoval svet, ale zachránil aj potápajúcu sa loď menom Marvel. Úspech je vec strašne dobrá, kým sa oň nemusíte deliť.
Dvojica Lee- Kirby bola mimoriadne produktívna a kompatibilná po umeleckej stránke, no po tej ľudskej to už bolo značne komplikované. Títo dvaja páni, ktorí spoločne pracovali na takých hrdinoch ako Fantastic four, Spiderman (od čísla 38.), X-men sa ani raz v živote neboli schopní dohodnúť na autorovi nápadu. A ani raz v živote neboli schopní prijať autorstvo nápadu ako vec kolektívnu.
Medzi Leem a Kirbym vznikali ustavičné spory a tak sa dvojica striedavo rozchádzala a schádzala. Na obranu Kirbyho treba podotknúť, že človeka veľmi rýchlo omrzí práca v dvojici, keď tomu druhému žiari hviezda oveľa jasnejšie, ako by bolo spravodlivé. A ta Leeho hviezda žiarila veru veľmi nepríjemnou intenzitou. Napriek všetkým nezhodám však tandem Lee- Kirby dokázali spolupracovať natoľko, aby vytvorili jedných z najznámejších hrdinov kresleného sveta. Veď na Fantastic four a X-menov tak skoro nikto nezabudne. Či?
Zaujímavé linky:
Svet stvorený fixkami: Fantastická štvorka – podnik s rodinnou dušou
Svet stvorený fixkami: Stan Lee – šedá eminencia sveta komiksov
Svet stvorený fixkami: Spider-man