Reklamu vníma väčšina z nás ako nutné zlo, ktoré treba vydržať, ak si chceme pozrieť obohacujúci turecký seriál, alebo na čom spočinie náš zrak, ak čakáme na zastávke na autobus, ktorý už zase mešká. Ale niekedy (aj keď naozaj len niekedy) propaguje reklama aj niečo zmysluplné. Napríklad čítanie! A ak to robí ešte aj s vtipom a nápadom, vzniknú tak reklamy, na ktoré je radosť pozerať. Presvedčte sa sami. 🙂
Začnime dvomi plagátmi, ktoré má na svedomí ekvádorská reklamná agentúra MAYO DRAFT FCB. Ich posolstvo je jasné. Stačí, aby ste otvorili knihu a prenesiete sa do iného sveta. Obzvlášť prvý plagát je veľmi roztomilý. Koľkokrát sme si my sami predstavovali, že sme králi a bojujeme s drakom… 🙂
Druhá kampaň sa nespolieha na sentimentalitu, ale upozorňuje, čo sa stane, ak prestaneme čítať. So sloganom „Keď dieťa prestane čítať, predstavivosť zomiera“ nám Literárna nadácia ukazuje, ako by asi dopadli naši obľúbení literárni hrdinovia. Peter Pan je starý, zošúverený starček na vozíku a Popoluška sa ledva vlečie nemocničnou chodbou s infúziou v ruke. Nenechajme ich zomrieť, čítajme!
O dôležitosti predstavivosti hovorí aj peruánska kampaň kníhkupectva Crisol books. So sloganom „Predstavujte si ho, ako len chcete. Čítajte.“ nám ponúka Harryho Pottera úplne iných, než ako ich máme podvedome zapamätaných vďaka filmom. A majú pravdu. Koľkí z vás si už nevedia predstaviť Harryho inak ako s tvárou Daniela Radcliffa? 🙂
A teraz obzvlášť podarená kampaň! Litovská agentúra Love Agency vytvorila pre kníhkupectvo Mint Vinetu sériu plagátov, ktoré skvele fungujú aj bez sloganu, ktorý ich sprevádza – „Staňte sa niekým iným.“ Veď stačí otvoriť knihu a je to!
Mohlo by sa zdať, že v dnešnej modernej dobe je propagácia gramotnosti (áno, nie čítania kníh, ale gramotnosti ako takej) totálne zbytočná. Ale nenechajte sa mýliť. Britská štúdia uvádza, že každé piate dieťa, ktoré opúšťa prvý stupeň základnej školy, má problém prečítať text (síce v Británii, ale u nás to asi nebude oveľa lepšie). S rovnakým problémom pravdepodobne zápasia aj v Brazílii, kde v roku 1998 prebehla kampaň so sloganom „Svet je nebezpečným miestom pre negramotných“. Stačí dodať, že na prvom obrázku má dotyčný v ruke čapíky a na druhom si umýva zuby krémom na hemoroidy. Ehm…
A teraz sa pozrime trochu bližšie. Túto kampaň vytvorila pražská agentúra Publicis v roku 2007. So sloganom „Žiadna inšpirácia. Žiadna budúcnosť.“ ukazuje dvoch obľúbených komiksových hrdinov, ako si čítajú klasické české knižky. Catwoman sa rozhodla pre Čapkove Rozprávky o psíčkovi a mačičke a Spiderman je tvrďák, ktorý uznáva jedine klasiku – Broučci. Tažko povedať, či kampaň aj naozaj prebehla, alebo zlyhala na získaní autorských práv (na stránkach agentúry o nej nie je ani zmienka), ale nápad to bol dobrý. 🙂
A na záver naše najobľúbenejšie kampane! Nejakou zvláštnou zhodou okolností sú to kampane najobľúbenejšieho internetového kníhkupectva na Slovensku – Martinus.sk! Ich autorom je agentúra Zaraguza, pričom prvý plagát propaguje nielen našu súťaž o 333 kníh v hodnote 3.333 EUR, ale aj knihy ako alternatívu k televízii. No a druhý plagát je snáď jasný – kúpte si v našich kamenných kníhkupectvách dve knihy a tretiu dostanete zadarmo. Mimochodom, táto akcia ešte stále beží. 🙂
Unikla mojej pozornosti ešte nejaká kampaň, ktorá stojí za pozornosť? Ak áno, tak dajte tip v komentároch, veď dobrých reklám propagujúcich čítanie nie je nikdy dosť!