Rozmýšľali ste už niekedy nad tým, ako by sa Vám žilo, keby ste boli obdarený superschopnosťami? Asi väčšina z nás áno. Meškanie do práce by už nebolo problémom, stačilo by vystrieť ruku, vzniesli by ste sa do vzduchu – vššš, o 2 sekundy sedíte v kancelárii a cestou ste si stihli dať aj kávu. Náhodná guľka? Táto časť pomysleného dotazníka sa väčšiny smrteľníkov síce až tak bytostne netýka, ale v dnešnej dobe…S oceľovou hruďou by ste skrátka tento problém nemuseli riešiť ani v hypotetickej, ani v tej reálne rovine. O benefitoch RTG videnia sa asi ani netreba zmieňovať. Superman patrí jednoznačne k najpopulárnejším komiksovým hrdinom všetkých čias. Stačí však na to len balíček schopností, ktoré sa vymykajú priemeru? Pre začiatok možno stačilo áno, ale na to, aby sa z neho stala ikona popkultúry sotva.
Muž v modro – červeno – žltom priliehavom trikote so signifikantným S na hrudi sa prvýkrát objavil v zbierke Action Comics v Júni 1938. Od tohto dátumu sa začína počítať letopočet kreslených akčných hrdinov. Supermanovi stvoritelia však svojho hrdinu boli nútení hneď na začiatku „prevychovať“. V pôvodnej verzii, kreslenej v 1933, bol totiž ich výtvor násilník snažiaci sa ovládnuť Zem a podrobiť si ľudstvo. Našťastie, každá tvorba má svoj vývoj a Jerry Siegel s Joeom Shusterom sa rozhodli svoj pôvodný zámer prehodnotiť. Z pôvodného superzloducha bažiaceho po moci sa tak stal skromný a poctivý ochranca ľudstva. Po pretvorení charakteru svojho hrdinu autori stáli pred vážnou otázkou – čo mu oblečieme?
Áno, aj v komiksovej branži platí, že šaty robia človeka (alebo sympatického mimozemšťana chrániaceho Zem). Po dlhšom uvažovaní sa rozhodli, že Supermana oblečú do priliehavého modrého trikotu, na ktorom bude mať natiahnutú povestnú červenú spodnú bielizeň. Dôvod? Táto vrstva kostýmu mala pripomínať cirkusových silákov, pôvodných hrdinov prostých Američanov. Zároveň sa mal kostým podobať na odev vhodný do vesmíru, tento výrok by pánov z NASA iste pobavil, a k obtiahnutému trikotu tým to pribudol plášť. Voľba farieb bola jednoduchá. Modrá a červená ako typicky americká kombinácia a žltá v erbe pribudla ako túžba Shustera: „len nech je farebný, výrazný a iný ako tí druhí“. Keď bola aj táto položka v zozname odškrtnutá, zostávali už len mená. Niekomu sa to zdá maličkosť, no tí, čo sa pokúsili o nejakú tú literárnu činnosť vedia, akým veľkým problémom môže byť nájsť to pravé meno.
Dvojica tvorcov sa nechala inšpirovať svetom filmu. Ako vášniví fanúšikovia filmu si pomohli obľúbenými názvami jednotlivých kinematografických skvostov a hollywoodskymi hviezdami. Meno pozemského alterega hrdinu – Clark Kent, vzniklo spojením mien dvoch hercov. Boli to očarujúci Clark Gable a Kent Taylor. Metropolis, názov mesta, kde je dej väčšiny príbehov zasadený, si požičali od Fritza Langa. Fanúšikovia filmu by ponachádzali v sériach o Supermanovi asi nejedno súhvezdie strieborného plátna.
Superschopnosti, to bolo to posledné a tvorcovia sa zjavne riadili heslom „čím viac, tým lepšie“. A tak „oceľového muža“ vybavili pre boj so zločinom viac než dokonale. A produkt menom Superman bol na svete, už ho len predať.
A práve v tejto chvíli to začalo byť nesmierne zaujímavé aj pre tých, ktorí komiksmi opovrhujú. Ak Vás komiksy nelákajú a ste študentom manažmentu, alebo sa pohybujete vo svete obchodu – tak sa učte! Práve Superman patrí k jedným z najlepšie sa predávaných a zároveň predávajúcich produktov. Jeho cesta do sveta biznisu bola ale tŕnistá. Siegel a Shuster obehli nejedno vydavateľstvo a zo všadiaľ prichádzali tie známe povzbudivé listy velebiace dielo, ale končiace práve tým povestným ALE. Našťastie sa našlo vydavateľstvo, ktoré sa Siegela a Shustera ujalo. Medzitým prešli tvorcovia aj ich hrdina mnohými spoločnosťami, až nakoniec zakotvili u DC Comics. A práve toto vydavateľstvo sa stalo pre Siegela a Shustera domovským.
Príbeh hanblivého reportéra, ktorý nevytŕča z davu, v tichosti si odvádza svoju redakčnú prácu, kým nezbadá neprávosť a nezmení sa na „maskovaného“ hrdinu, vyvolal okamžite záujem. Autori tak boli nútení najať si pomoc a doslova chrliť farebné obrázky ako na bežiacom páse.
Čím to bolo, že sa stal Superman populárny takmer zo dňa na deň? Spomínané superschopnosti tomu určite pomohli, ale na druhej strane, takých hrdinov by bolo neúrekom. Mnohých čitateľov pripútal ku komiksu paradoxne skôr Clark Kent ako jeho zázračné alterego. Práve tá žalostná priemernosť, dobrá výchova a skromnosť, ktoré bránili akémukoľvek povšimnutiu zo strany kolegov a sveta vôbec zaujala davy. Davy plné Clarkov Kentov v šedivom baloniaku, denne chodiacich do práce a túžiacich potom, vykonať niečo výnimočné. Keď nemohli zastaviť oni druhú svetovú vojnu, Superman mohol! A nie je zas až také ťažké vžiť sa do úlohy všemocného hrdinu, však? Clark Kent/ Superman/ Kal – El ( meno z domovskej planéty) im umožnil na 20 stránkach stať sa spasiteľmi sveta.
Ďalším bonusom bol čas vydania. Rok 1938 sa ani pri najlepších snahách nedal označiť za pokojný a to čo si Európania uvedomovali Amerika len tušila. Ale to tušenie zjavne stačilo na neblahý pocit a potrebu hrdinu, ktorý je v podstate nepremožiteľný. A tadááá – Superman bol tu!
A fenomén „dobrého skauta“, vždy pripraveného zachrániť svet, len priberal na popularite. Začali sa vysielať rozhlasové hry, točiť filmy, televízne seriály, predávať plastové postavičky, vyrábať kostýmy pre deti (Boh žehnaj Americké obchodnému duchu a Helloweenu) a magické S uprostred žltého erbu zarábalo milióny dolárov. Vlastne, zarába dodnes…
Meškáte do školy/práce? Túžite po schopnosti vyriešiť akýkoľvek svoj problém mihnutím oka? Nechcem Vás sklamať, ale pravdepodobne sa Vám to nepodarí a meškať budete aj tak. Ale vždy si môžete predstaviť, že ste prišli na čas a máte schopnosť poradiť si. Tak sa nehanbite a začítajte sa do tých čarovných farebných obrázkov a staňte sa Supermanom aspoň na chvíľku 🙂
Zaujímavé linky:
Vyhrajte vstupenky na AnimeSHOW!
Svet stvorený fixkami: Zrod moderného komiksu
Najstručnejšie obsahy literárnych diel (a ešte k tomu v obrázkoch)